dilluns, 29 de gener de 2007

Publicat a Dossier Econòmic: 20-26 de gener de 2007

ÈTICA I NEGOCI
de Carles M. Moreno

CALENDARI PER AL 2007
Molts de vostès, segurament, ja tindran el seu calendari del 2007 damunt de la taula o en algun lloc visible del seu entorn de treball. Un calendari, potser, elaborat per la mateixa empresa, comprat en una papereria o obsequi d’algun proveïdor o entitat. Dotze mesos (una mica menys ja) al davant. Permeti-se’m un calendari per aquests pròxims mesos per no perdre de vista l’ètica del 2007.

GENER: som en el primer mes de l’any i, encara que continuïn alguns temes de l’any anterior, potser val la pena veure com s’està d’il·lusió, no per l’efecte Nadal sinó perquè és un valor per al treball diari. Genera il·lusió en l’empresa per als projectes que es duen entre mans afavoreix una dinàmica de treball que redundarà en beneficis de tots.

FEBRER: els bons projectes empresarials passen per la consistència. Generar solidesa en l’empresa a llarg termini és el repte de la majoria. La consistència que, des de l’ètica, es podria entendre també com la manera de generar valor per a la societat des de la professionalitat. Consistència és gestionar els assumptes de l’empresa amb rigor, eficiència i responsabilitat.

MARÇ: poques coses s’aconsegueixen a l’empresa sense perseverança. És la qualitat dels qui estan decidits a anar cap endavant contra vent i marea. Aquells que no es desanimen enfront les adversitats i perseveren en els objectius traçats fins a aconseguir-los. També els que busquen sense descoratjament cada dir fer les coses tant bé com sigui possible.

ABRIL: és cert que la perseverança ha de venir acompanya de bones dosis de paciència. De vegades, per més que ens obstinem – no per més córrer s’arriba abans- hi ha assumptes que eren “per ahir”, altres “per a demà” i alguns per a “demà passat”. La paciència ha de permetre veure, amb una certa calma, la distinció entre el que és urgent i el que és important.

MAIG: un dels reptes per a les empreses serà la gestió del compromís. Un bé equilibrat entre l’empresa i els seus col·laboradors sobre la base d’una lleialtat recíproca. El compromís, partint del treball de cadascun en l’empresa, ha d’arribar a totes les parts que tenen a veure amb aquesta però, sobretot, als clients. Gestionar bé el compromís “des de dins” de l’organització “cap a fora” és clau en el futur de l’empresa.

JUNY: un tema que no es pot deixar de banda és la formació. Cal mesurar què es pot millorar de tot allò que, habitualment, ja es fa bé. D’altra banda, és fonamental estar al dia per no quedar-se enrere. La formació és molt més que assistir a un seminari, recollir una carpeta i, després, classificar-la en alguna prestatgeria de l’oficina. La formació ha de remoure hàbits per potenciar el treball diari.

JULIOL: a poc a poc, s’ha d’anar entrant en un equilibri entre la vida laboral i personal. Aquesta serà una demanda social cada vegada més insistent. No es pot deixar de banda. Aquí hi ha en joc un model d’empresa i de societat.

AGOST: no em cansaré de repetir-ho: “tan important és treballar bé com saber descansar bé”. Agost, temps d’oci. Deixem el no-oci (necotium: negoci) aparcat i se pot se’n sap. És important descansar bé per renovar forces i continuar al peu del canó.

SETEMBRE: renovats pel temps de descans, potser és el moment propici per retocar aspectes que paralitzen procediments, sistemes i persones. Avaluar i revisar sense por, ajuda a avançar.

OCTUBRE: no se seria a l’empresa si no s’és capaç d’assumir certs riscos, tant mesurats, milimetrats si es vol, però riscos al cap i a la fi. El risc forma part de er empresa. Els empresaris ho saben bé. És el pa de cada dia.

NOVEMBRE: aplicar el sentit comú en accions i decisions és una bona manera d’equivocar-se el mínim. I, si el sentit comú és compartit i està contrastat, millor que millor.

DESEMBRE: un bon triple balanç per tancar l’any: començant per un mateix, continuant per l’empresa i acabant en la societat tenint present el principi d’excel·lència per continuar progressant.